مهمترین ایام برای اعتکاف روزهای سپید ایام البیض یعنی روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم رجب و یا ۱۰ روز آخر ماه رمضان است،که البته فضیلت رمضان بیشتر است.

اما باید دانست که اعتکاف زمان اختصاصی ندارد و در هر زمانی می توان این عمل مستحبی را انجام داد و اوقات ذکر شده فقط زمان هایی است که فضیلت آن بیشتر است و تنها باید توجه داشت که اعتکاف ما در دو روزی که روزه در آن حرام است (عید فطر و عید قربان) قرار نگیرد.

مکان اعتکاف

بنابر روایت اعتکاف باید در مسجد جامع شهر صورت گیرد.

اعتکاف

اعتکاف از نظر لغوی مصدر باب افتعال از عکف است، که به معنی درنگ کردن و ادامه دادن است. اعتکاف یعنی گوشه نشینی و عزلت و در اصطلاح، بریدن از خلق و نزدیک شدن به حق. در دین مبین اسلام، منظور از اعتکاف آن است که شخص به منظور عبادت در مسجد متوقف شود. اعتکاف کردن در صورت نذر بر شخص واجب می گردد.

اعمال اعتکاف

از جمله شرایط معتکف؛ ایمان، عقل، نیت قربت (وقت نیت قبل از اذان صبح)، روزه دار باشد، اعتکاف آن کمتر از سه روز نباشد، محل اعتکاف آن در مسجد چهار گانه یا مسجد جامع باشد، اجازه شوهر نسبت به زن و اجازه پدر نسبت به فرزند لازم بوده و از محل اعتکاف خارج نشود.

 

اعتکاف یعنی یه دریا پاکی

یه دنیا صمیمیت با خالق و دلدادگی

یه خلوتگاه دلنواز با معشوق لا یتناهی

یه عالمه زیبایی با همه سادگی

عکس و تصویر بازهم انتشار عطر دل انگیز معنویت در فضای جامعه باز هم طنین صدای شادی کعبه ...
به قلبت آمده ام، اعتکاف یعنی این

به دور چشم تو گشتم، طواف یعنی این

دلم به سمت نگاهت نماز می خواند

براستی که دلی پاک و صاف یعنی این

تو از اهالی نوری من از اهالی خاک

من و تو عکس همیم، اختلاف یعنی این

من آن پرنده ی زارم، که بی تو می میرم

و قصه ی نرسیدن به قاف یعنی این
عکس و تصویر همه روز روزه بودن،همه شب نماز کردن همه ساله حج نمودن،سفر حجاز کردن زمدینه تابه ...
اعتکاف، گستره محراب عشق است در کوی دوست

عشقبازی روح است دور از نفسِ سرکش

در سبزترین مکان، در نورانی‏ترین زمان

عکس و تصویر #اعتکاف پرورش جسم و جان است، انسان آمیزه ای است از این دو و نیازمند ...
بوی عشق می آید

بوی زیبایی، بویی از جنس عطر بهشت

بویی از جنس دوستی عاشقانه، بویی از جنس راز و نیاز، و نزدیکی به معبود

از سفرت چه خبر ؟

فدای اشک چشمان معتکف

به آن که گدای خانه اش بودی دعایم کن !

عکس و تصویر اعتکاف نزدیک است
یا رب توآگاه بر هر ضمیری

من آمدم تا دستم بگیری

هستم اسیر دارمکافات

بده تو بر من حال مناجات

قلبم سیاه از عصیان و غفلت

من کوه جرم و تو بحر غفلت

بده خدایا بر من سعادت

فیض نماز شب و عبادت