بهاءالدین محمد بن حسین عاملی
معروف به شیخ بهائی
زادهٔ ۸ اسفند ۹۲۵ خورشیدی در بعلبک- درگذشتهٔ ۸ شهریور ۱۰۰۰ خورشیدی در اصفهان
حکیم- فقیه- عارف- منجم- ریاضیدان- شاعر- ادیب- مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری که در دانش‌های فلسفه- منطق هیئت و ریاضیات تبحر داشت.
در حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در سیاست- حدیث- ریاضی- اخلاق- نجوم- عرفان- فقه- مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است. به پاس خدمات وی به علم ستاره‌شناسی- یونسکو سال ۲۰۰۹ را به نام او سال  (نجوم و شیخ بهایی)  نامگذاری کرد.

ای صاحب مسله! تو بشنو از ما
تحقیق بدان که لامکان است خدا
خواهی که تو را کشف شود این معنی
جان در تن تو  بگو کجا دارد جا
روزبزرگداشت شیخ بهایی مبارک

*

 … متن روز بزرگداشت شیخ بهایی  

*

زاهد  به تو تقوی و ریا ارزانی
من دانم و بی‌دینی و بی‌ایمانی
تو باش چنین و طعنه می‌زن بر من
من کافر و من یهود و من نصرانی
روزبزرگداشت شیخ بهایی مبارک باد

*

 …  بزرگداشت شیخ بهایی  

*

ای چرخ که با مردم نادان یاری
هر لحظه بر اهل فضل  غم می‌باری
پیوسته ز تو  بر دل من بار غمیست
گویا که ز اهل دانشم پنداری
روزبزرگداشت شیخ بهایی مبارک شما دوست عزیز