برای درمان آفت دهان روش سریع تری وجود دارد؟

 

درمان آفت اعم از درمان آفت زبان، درمان آفت زیر زبان ، درمان آفت لب یا آفت گونه شامل درمانهای سمپتوماتیک (علامتی ) است. به این معنا که برای درمان آفت هنگامی که اتفاق افتاده فقط میتوان کارهایی کرد که در طول دورانی که آفت در دهان حضور دارد ،فرد درد کمتری را تجربه کند. به عبارت دیگر انواع روش درمان آفت دهان و همچنین درمان گیاهی آفت دهان به کاهش درد در دوران حضور آفت کمک کرده ولی تعداد دفعات آفت را کاهش نمی دهد. به طور کلی افرادی که آفتهای راجعه دهان را تجربه میکنند ( مدام آفت می زنند ) ، ابتدا باید علت یابی کنند و به رفع علت آفت دهان بپردازند.

توصیه هایی برای درمان افت زبان و دهان وجود دارد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. مسواکهای نرم استفاده کنند و از تروماتیزه کردن ( آسیب فیزیکی بر اثر ضربه های محکم ) محیط دهان خود خود داری کنند.
۲. اگر دارویی مصرف میکنند که بعد از استفاده از آن آفت های آنها شروع شده، با مشورت پزشک خود ،دارو را عوض کنند.
۳. مصرف ویتامین B12 ، اسید فولیک و ترکیبات آهن دار را در برنامه روزانه خود قرار دهند.
۴. از خوردن غذاهای آلرژی زا، غذاهای با طبع گرم و خوراکهای پر ادویه به ویژه غذاهای تند خود داری کنند. 
۵. تا حد امکان از استرسهای خود بکاهیم.

با آفت دهان خود چه کنیم ؟

در بسیاری از افراد آفت های راجعه به صورت خود به خودی و بعد از چند سال از بین می رود. اما زمانی که آفت دهانی عارض میشود ، تنها راه برای مقابله با آفت دهان درمان های علامتی است.

درمانهای علامتی آفت شامل :
۱.استفاده از دهانشویه های کلر هگزدین ، به عنوان راه درمان افت دهان تا حدی درد و التهاب را کاهش میدهد اما تعداد دفعات آفت را کاهش نمی دهد.

۲. استفاده از کوتیکواستروییدهای سطحی به صورت پماد یا دهانشویه ، التهاب و در نتیجه درد ناشی از ضایعات را کاهش میدهد.امن ترین انواع کورتونها که با تاثیر کمتری بر غدد آدرنال میتوان استفاده کرد شامل : هیدروکورتیزون و تریامسینولون است که به شکل orabase در اکثر کشورها وجود دارد که در حال حاضر در ایران با نام adcortyl موجود است. اما به هر حال با وجود اینکه کورتونها درد آفت را کاهش میدهند اما روی تکرر آفت نقشی ندارند.

۳. ۵۰۰ میلی گرم تتراسایکلین را در آب حل نموده و همراه با نیکوتین آمید ۴ بار در روز هر بار ۳ دقیقه، دهانشویه کنید . این محلول زخم را کوچکتر کرده و مدت زمان بهبودی را کاهش میدهد. 

 

منبع :drsepehrian